دوم فروردین 1342، دو حادثه فیضیه و طالبیه .
18 بازدید
محل نشر: «15 خرداد 1342 ـ زمینه ها و بسترها» دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری تهران
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
قیام 15 خرداد سرآغاز نهضت اسلامی و پیروزی آن در بهمن 57 بود . معارف:کارشناس ارشدفقه وحقوق اسلامی با اشاره به شکست حربه های شاه برای تحت فشار قرار دادن روحانیت،قیام 15 خرداد را سرآغاز نهضت بزرگ اسلامی دانست. به گزارش خبرگزاری شبستان، علی سکندری، کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی در همایش 15 خرداد 1342 زمینه ها و بسترها مقاله ای با عنوان دوم فروردین 1342، دو حادثه فیضیه و طالبیه ارایه کرد. سکندری تحولات و تکاپوهای حوزه علمیه و مدارس وابسته به آنها و چهره های برجسته و تاثیرگذارشان را نشانگر پیوند مستحکم آنها با روند مبارزات سیاسی و فرهنگی مردم مسلمان ایران علیه حکومت پهلوی دوم دانست و گفت: حکومت پهلوی دوم خود بیش از هر شخص و گروهی از این مساله آگاهی داشت و به همین دلیل فعالیت حوزه های علمیه و مراجع را به دقت زیر نظر داشت. این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی ادامه داد: اسناد و مدارک، خاطرات شاهدات عینی و منابع مکتوب تاریخی گواه بر این مدعی است که پس از درگذشت آیت الله بروجردی رژیم می پنداشت که حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم قدرت نفوذ و تاثیرگذاری خود را از دست داده است و دیگر مرجعی که مورد اجمال و اتفاق همگان قرار گیرد وجود ندارد اما سیر وقایع و تحولات جامعه حکومت را غافل گیر کرده و قدرت تحلیل وقایع سیاسی و فرهنگی را از آن گرفت. سکندری با تاکید بر اینکه شاه گمان می کرد با فوت آیت الله بروجردی و آیت الله کاشانی موانع اصلی در اجرای سیاست های ادعایی اصلاحی اش برداشته شده است، تصریح کرد: به همین دلیل شاه پس از درگذشت آیت الله بروجردی به طرح اصلاحات ارضی و لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی می پردازد. امام خمینی و سایر مراجع عظام با اطلاع از تصویب نامه رژیم مبنی بر جایگزین ساختن سوگند به قرآن با سوگند به کتابی آسمانی و حذف شرط مسلمان بودن برای نمایندگان واکنش نشان دادند و به صدور بیانیه های متعددی دست به افشای توطئه های رژیم و روشنگری مردم مسلمان ایران پرداختند. این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی ابراز داشت: دولت اسدالله علم پس از فشار مراجع تقلید سرانجام تسلیم شد و طی نگرانی اعلام داشت که لایه انجمن های ایالتی و ولایتی قابل اجرا نیست اما با وجود این حکومت بی کار ننشست و برای رسیدن به اهدافش رفراندوم برگزار کرد و در 23 اسفند 1341 در مقابله با مخالفت مراجع تقلید واکنش شدیدی نشان داد این درگیری های لفظ وقلمی منفجر به فاجعه های بسیار وتبدیل عید به عزا شد. سکندری به تشریح چگونگی پاسخ امام خمینی (ره) به این وقایع پرداخت و اذعان داشت: امام در پاسخ به این وقایع عید سال 1342 را عزای عمومی اعلام کرد به دنبال اعلام عزا بسیاری از علما، روحانیون مردم به جای تبریک سال نو به یکدیگر تسلیت می گفتند حکومت پهلوی به شدت عصبانی شد و برای سرکوب روحانیت و مردم ماموران امنیتی ویژه ای به قم اعزام کرد. وی ادامه داد: در مراسم دوم فروردین 1342 که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) در مدارس علمیه و مساجد برگزار بود، مراجع به افشای برنامه های رژیم پرداختند شاه برای سرکوب قیام مخالفینش ماموران مخفی را وارد میدان کرد. در مجلسی که از سوی آیت الله گلپایگانی در مدرسه فیضیه برگزار شد ماموران وارد شده با تحرکات بی ادبانه به ضرب و شتم طلاب و مردم پرداختند که بر اثر تیراندازی و ضرب و شتم عده ای به شهادت رسیدند. این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران اذعان داشت: در پی این فاجعه رژیم برای انحراف افکار عمومی چنین وانمود کرد که درگیری بین طلاب و دهقانان بوده است مشابه این حادثه در مدرسه علمیه طلالبیه تبریز نیز اتفاق افتاد و تعدادی از طلاب و مردم شهید و مجروح شدند به دنبال این حوادث مراجع تقلید نج، تهران، مشهد و سایر شهرها و گروه های مذهبی اطلاعیه ای در محکومیت اعمال شاه صادر کردند. سکندری فرستادن اجباری طلاب جوان به سربازی را از حربه های دیگر شاه برای تحت فشار قرار دادن روحانیت دانست و گفت: این سیاست شاه نیز بی ثمر بود زیرا امام به طلاب سفارش کرد تا در کنار آموزش فنون نظامی به روشنگری سربازان و درجه داران بپردازند در نهایت می توان گفت حوادث قم و تبریز و سایر شهرها سرآغاز نهضتی بود که در 22 بهمن 1357 به شهر نشست و جمهوری اسلامی ایران را به ارمغان آورد. همایش 15 خرداد 1342، زمینه و بسترها، 12 خرداد به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری برگزار شد.